Rozszerzamy portfolio kanałów telewizyjnych i nabywamy atrakcyjne prawa sportowe
W 2017 roku Grupa rozszerzyła portfolio kanałów telewizyjnych o nowe stacje. Są to: ogólnotematyczny kanał naziemnej telewizji cyfrowej Super Polsat, na którym nadajemy programy rozrywkowe, informacyjne, filmy, seriale i sport na żywo oraz o kanał tematyczny Polsat Doku HD, w którego ofercie znajduje się szeroki wybór najlepszych, premierowych światowych produkcji dokumentalnych o zróżnicowanej tematyce dla całej rodziny. Dodatkowo wzmocniliśmy pozycję rynkową Grupy w segmencie kanałów tematycznych, których znaczenie na polskim rynku telewizyjnym stale wzrasta, poprzez zakup pięciu stacji muzycznych – Eska TV, Eska TV Extra, Eska Rock TV, Polo TV i Vox Music TV oraz nawiązanie współpracy ze stacjami Fokus TV i Nowa TV. Dzięki ugruntowanej pozycji rynkowej oraz solidnym wynikom oglądalności nowe kanały stanowią atrakcyjne uzupełnienie naszej kompleksowej oferty programowej.
Jednym z założeń naszej misji niezmiennie pozostaje dostarczanie widzom najatrakcyjniejszych treści oraz najlepszej rozrywki. Mając to na uwadze, podjęliśmy decyzję o strategicznej inwestycji w wyłączne prawa do transmisji ponad 1000 meczów Ligi Mistrzów i Ligi Europy UEFA przez trzy kolejne lata (od 2018 do 2021 roku) dla wszystkich kanałów dystrybucji – m.in. telewizji, Internetu i urządzeń mobilnych. Pierwsze mecze Ligi Mistrzów będą transmitowane przez kanały wchodzące w skład naszej Grupy Telewizji Polsat już we wrześniu 2018 roku. Co więcej, na mocy umowy zawartej z FIVB, kanały Telewizji Polsat przez najbliższych 7 lat będą transmitowały najważniejsze siatkarskie wydarzenia o randze międzynarodowej.
Dzięki inwestycjom w atrakcyjny kontent oraz ścisłą kontrolę kosztów utrzymujemy silną pozycję na polskim rynku nadawania i produkcji telewizyjnej. Szacujemy, że w 2017 roku zdobyliśmy 27,2% w wartym około 4,1 mld zł polskim rynku reklamy telewizyjnej. POLSAT, główny kanał Grupy, uzyskał 12,3% udziału w widowni w całej dobie, natomiast nasze kanały tematyczne miały 12,1% udziału w widowni.
Systematycznie rozwijamy ofertę usług multiplay dla domu i firmy
W 2017 roku konsekwentnie rozwijaliśmy naszą ofertę usług multiplay. Promujemy unikalne programy oszczędnościowe smartDOM i smartFIRMA, które pozwalają na korzystne łączenie nowoczesnych usług dla domu lub firmy. Nasza oferta usług zintegrowanych oparta jest o prosty i elastyczny mechanizm – wystarczy posiadać jedną usługę, żeby przy zakupie kolejnych produktów otrzymać od nas atrakcyjny rabat na cały okres trwania umowy. Nasi klienci mogą elastycznie łączyć produkty, takie jak telewizja satelitarna, Internet szerokopasmowy LTE, telefon, usługi bankowe i ubezpieczeniowe, zakup energii elektrycznej i gazu, usługi z zakresu bezpieczeństwa domu i oszczędzać na każdej dodanej do pakietu usłudze.
WYNIKI OPERACYJNE GRUPY
Konsekwentna realizacja założeń strategicznych w 2017 roku znajduje odzwierciedlenie w bardzo dobrych wynikach z działalności operacyjnej obu naszych segmentów.
Stabilna baza klientów kontraktowych
Zgodnie z naszymi założeniami strategicznymi, skupiamy się na zwiększaniu lojalności klientów, szczególnie poprzez oferowanie szerokiego portfolio usług łączonych i budowie ARPU klienta kontraktowego. Posiadamy stabilną bazę klientów kontraktowych, która na koniec 2017 roku liczyła około 5,8 mln klientów.
Stabilny przyrost liczby usług kontraktowych
Na koniec 2017 roku zdecydowaną większość (83%) oferowanych przez nas usług stanowiły usługi kontraktowe. Ich liczba wzrosła o 3,2% r/r, do 13,7 mln. Zaobserwowaliśmy wzrost liczby wszystkich rodzajów usług świadczonych w modelu kontraktowym: płatnej telewizji – o 3,7% r/r do 4,9 mln, telefonii komórkowej – o 3% r/r do 6,9 mln oraz dostępu do szerokopasmowego Internetu – o 3% r/r do 1,8 mln. W 2017 roku na dynamikę wzrostu w tym segmencie znaczący wpływ miała rosnąca popularność usługi Multiroom, dynamicznie rosnąca sprzedaż płatnych propozycji typu OTT oraz skuteczna realizacja strategii dosprzedaży usług, odzwierciedlająca się w szybko rosnącej bazie użytkowników naszej telefonii mobilnej.
Na koniec 2017 roku, w modelu kontraktowym i przedpłaconym, świadczyliśmy łącznie ponad 16,5 mln usług.
Sukces strategii multiplay
Dążymy do maksymalizacji przychodu od klienta kontraktowego poprzez dosprzedaż dodatkowych produktów i usług do połączonej bazy klientów Cyfrowego Polsatu i Polkomtelu, między innymi w ramach programu smartDOM. Nasza oferta usług łączonych cieszy się stałym zainteresowaniem i odnotowuje bardzo dobre wyniki sprzedaży, co pozytywnie wpływa na poziom wskaźnika nasycenia RGU na jednego klienta, ARPU klienta kontraktowego oraz wskaźnik churn. Na koniec 2017 roku z naszej oferty zintegrowanej korzystało już ponad 1,5 mln klientów, którzy posiadali łącznie ponad 4,5 mln usług (RGU). Oznacza to, iż już 26% naszych klientów kontraktowych wybrało proponowaną przez nas ofertę usług łączonych.
Sukces strategii multiplay przekłada się na stabilne ARPU w segmencie usług kontraktowych, pomimo istotnego negatywnego wpływu wdrożenia regulacji Roam Like at Home, oraz na systematycznie rosnącą lojalność naszych klientów.
W 2017 roku średni przychód od jednego klienta kontraktowego naszej Grupy kształtował się na poziomie 89,0 zł, lekko rosnąc r/r. Wysoki poziom zadowolenia abonentów ze świadczonych przez nas usług został natomiast odzwierciedlony w bardzo niskim wskaźniku odpływu klientów. W 2017 roku odnotowaliśmy churn na poziomie zaledwie 8,8% w skali roku, co jest jednym z najlepszych wyników w branży.
Zmiany na rynku prepaid
W 2017 roku polski rynek przedpłaconych usług telekomunikacyjnych pozostawał pod wpływem regulacji zewnętrznych. Zmniejszenie naszej bazy usług przedpłaconych o 15,3% związane było przede wszystkim z ustawowym obowiązkiem rejestracji od lipca 2016 roku nowo zakupionych kart przedpłaconych. Regulacja ta spowodowała obserwowany na całym rynku znaczący spadek nowych aktywacji, jak również wymogła na operatorach obowiązkowe wyłączenie od lutego 2017 roku tych kart, które nie zostały prawidłowo zarejestrowane. Jednocześnie, w efekcie tej samej regulacji, w 2017 roku ARPU usług przedpłaconych wzrosło o 7% r/r, do poziomu 19,9 zł, co było pochodną m.in. wyczyszczenia bazy z kart przedpłaconych charakteryzujących się krótkoterminowym okresem użycia, a zatem niskim ARPU.