Czym wyróżnia się Grupa Polsat?
Grupa Polsat to duża, prężnie działająca i nieustannie podejmująca nowe wyzwania organizacja, w ramach której świadczymy usługi płatnej telewizji i telekomunikacyjne oraz zapewniamy szereg usług dodatkowych – prąd, gaz, monitoring domu, usługi bankowe, ubezpieczenia, oraz dajemy możliwość zakupu urządzeń telekomunikacyjnych, RTV i AGD. Działalność tą, jako że dostęp do atrakcyjnych treści telewizyjnych jest niezwykle ważny dla wszystkich naszych klientów, z sukcesem łączymy z nadawaniem prawie 30 kanałów telewizyjnych i aktywną obecnością na rynku reklamy telewizyjnej i sponsoringu. Wierzymy w integrację usług, którą wpisaliśmy w naszą strategię rozwoju, a zakres prowadzonej działalności i charakter oferty zdecydowanie wyróżniają nas na rynku. Program smartDOM, który oferujemy klientom, w czytelny sposób komunikuje, że kupowanie usług w pakiecie jest nie tylko znacznie prostsze, ale przede wszystkim tańsze. Dla nas, jako Grupy, tak skonstruowana oferta stanowi ogromną szansę na lepsze wykorzystanie naszych zasobów, możliwości, kompetencji, kanałów sprzedaży i potencjału zespołu oraz na pozyskanie kolejnych klientów, których zadowolenie i lojalność są dla nas niezwykle ważne.
Kluczową dla nas kwestią jest wysoka jakość i powszechna dostępność usług, z których na co dzień korzystają polskie rodziny i firmy. Od lat realizujemy ten cel zarówno w ramach działalności telewizyjnej, jak i telekomunikacyjnej oraz udowadniamy, że z tak samo atrakcyjnej oferty mogą korzystać wszyscy Polacy, niezależnie od miejsca zamieszkania, statusu społecznego, wykonywanego zawodu czy zainteresowań.
Jak definiuje Pan odpowiedzialność społeczną Grupy Polsat?
Odpowiedzialność społeczna biznesu jest dla nas nieodłącznym elementem funkcjonowania na rynku, osiągania celów biznesowych i budowania wartości Grupy. Nie zaczynamy dziś. Jako jedna z największych grup medialno-telekomunikacyjnych w Europie Środkowo-Wschodniej, zatrudniająca niemal 5 tys. pracowników, jesteśmy świadomi wpływu, jaki wywieramy na otoczenie społeczno-gospodarcze. Nasze działania społecznie odpowiedzialne związane są przede wszystkim z trzema obszarami – troską o potrzeby klientów i widzów, zapewnieniem możliwości rozwoju pracownikom oraz misją społeczną, którą realizujemy w temacie bezpieczeństwa, pomocy dzieciom oraz promocji sportu. Mnie jako prezesa zarządu osobiście najbardziej cieszy fakt, że wszystkie podejmowane inicjatywy mają odzwierciedlenie w rzeczywistych przekonaniach i potrzebach naszych pracowników, a wiele z nich powstało w odpowiedzi na naturalne odruchy serca naszego zespołu. Jestem dumny z tego, co udało nam się do tej pory osiągnąć.
Przykładów naszych działań wymienić można dużo. Bardzo dumni jesteśmy z naszego wieloletniego zaangażowania w zapewnienie bezpieczeństwa osobom wypoczywającym w górach i nad wodą. Aplikacja Ratunek współtworzona przez osoby z Polkomtelu oraz górski i wodny numer ratunkowy są autorskimi rozwiązaniami grupy osób, które znając możliwości sieci i widząc potrzeby społeczeństwa, postanowiły to połączyć. Wyszło coś kapitalnego na skalę światową.
Fundacja POLSAT, będąca pierwszą w Polsce fundacją telewizyjną, od ponad 21 lat ratuje życie i zdrowie dzieci i młodzieży i to jest wspaniałe. Zespół Fundacji to grupa niesamowitych, cudownych osób, które całym sercem codziennie zaangażowane są w niesienie pomocy. Pomagają w indywidualnych przypadkach, ale zmieniają również całe instytucje bądź obszary opieki zdrowotnej, czego dowodem mogą być choćby działania podejmowane w Centrum Zdrowia Dziecka.
Szukając zaś przykładów na „sportowy CSR”, warto choćby spojrzeć na to, co poza transmisjami z największych i najważniejszych dla Polaków wydarzeń sportowych robi Polsat Sport, a także sieć Plus. Mamy tysiące dowodów na to, że promocja aktywności fizycznej po prostu działa. Nasi widzowie skutecznie zachęcani są do osobistego udziału w imprezach biegowych czy narciarskich, a dodatkowo wspieramy organizacyjnie i finansowo dziecięce turnieje hokejowe, piłkarskie i tenisowe. Dla mnie przykładem odpowiedzialnego działania w sporcie jest również to, co – przy wielkim naszym udziale – stało się modelowym kibicowaniem w polskiej siatkówce. Wypracowany styl, w którym całe rodziny bezpiecznie i przyjaźnie potrafią dopingować sportowców, jest przykładem dla wszystkich dyscyplin. Co więcej radosny styl kibicowania z naszych trybun, doceniany przez siatkarzy i kibiców na całym świecie, został już przeniesiony na stadiony we Włoszech i Ameryce Południowej. Nieocenione jest także wsparcie, jakiego od 20 lat sieć Plus udziela polskiej siatkówce, sponsorując m.in. reprezentacje Polski kobiet i mężczyzn.
Czego klienci Grupy mogą spodziewać się w przyszłości? W jakim kierunku rozwija się firma?
Większość analiz wskazuje na dalszy rozwój oferowanych przez nas usług. Zaczynając od dostępu do Internetu w domach, poprzez zapotrzebowanie na mobilną transmisję danych i streaming wideo, na jakości i możliwościach coraz to nowszych urządzeń kończąc. Na rynku telewizyjnym obserwujemy rosnące znaczenie kanałów tematycznych i wysokiej jakości treści telewizyjnych produkowanych z myślą o oczekiwaniach i potrzebach widzów. Jeśli dodamy do tego znakomite perspektywy dla rynku usług zintegrowanych czy telewizji internetowej, to widać, że przed Grupą Polsat pojawiają się wciąż nowe szanse biznesowe.
Dlaczego Grupa zdecydowała się na opublikowanie raportu CSR?
Od wielu lat cyklicznie publikujemy sprawozdania finansowe, sprawozdania z działalności zarządu oraz raporty roczne, a w dokumentach tych znajdowały się również niektóre informacje pokrywające się z zakresem raportowania niefinansowego. Od 2008 roku jesteśmy spółką giełdową i transparentność wszystkich obszarów działalności jest dla nas sprawą fundamentalną. Obowiązek raportowania pozafinansowego – który wszedł w życie w 2018 roku – wymaga od nas jednak uspójnienia niektórych danych. Zdecydowaliśmy się na – najlepszy w moim przekonaniu – standard Global Reporting Initiative, który spotyka się z uznaniem przedstawicieli rynku zarówno w Polsce, jak i na świecie.
Raport niefinansowy przedstawiający nasze działania w latach 2016-2017 to dla nas swoisty punkt referencyjny. Uczciwie pokazujemy, co już zrobiliśmy i wskazujemy plany. Cenną nauką był już sam proces przygotowywania organizacji do raportowania. Odmienna specyfika spółek, nie zawsze spójne mierniki czy nawet brak niektórych danych sprawiły, że przygotowanie dokumentu wymagało ogromnej pracy wielu osób – wszystkim im należą się duże podziękowania. Ponieważ w ramach definiowania treści raportu zorganizowaliśmy sesję dialogową, publikacja raportu stała się kolejną okazją do konsultacji z naszymi interesariuszami. Choć spotykamy i komunikujemy się z nimi często, to nie zawsze jest czas i okazja, aby porozmawiać o ich oczekiwaniach i spojrzeniu na nasze działania biznesowe i z zakresu CSR.
Co chciałby Pan, aby czytelnicy zapamiętali po lekturze raportu?
Wierzę, iż każdy odbiorca znajdzie w tym raporcie interesujące informacje – zwłaszcza, że został on przygotowany z myślą o naszych kluczowych interesariuszach, w oparciu o ich zbadane, m.in. podczas sesji dialogowej przeprowadzonej zgodnie z międzynarodowym standardem AA1000SES, oczekiwania wobec naszej organizacji. W efekcie każdy rozdział poświęcony jest innej tematyce, skierowanej do danej grupy odbiorców. Mam nadzieję, że tak jak nam bardzo dużo satysfakcji dało przygotowanie raportu, tak naszym Czytelnikom zapewni on wiele cennych informacji i dużo przyjemności z jego lektury. Wprawdzie nadrzędnym celem naszej strategii biznesowej jest trwały wzrost wartości Grupy Polsat dla jej akcjonariuszy, ale pokazujemy, że cel ten osiągnąć chcemy i możemy w sposób zrównoważony, odpowiedzialny, zapewniający najlepszą jakość usług naszym klientom, a naszym pracownikom satysfakcję z pracy w naszej Grupie.