W trosce o bezpieczeństwo

"Aplikacja Ratunek to pierwsza taka aplikacja w Polsce. (…) Ona nie dość, że łączy z ratownikami, to jeszcze pokazuje pozycję osoby dzwoniącej. (…) Kapitalna rzecz, także na skalę europejską."

Uczestnik sesji dialogowej

W Grupie Cyfrowy Polsat jesteśmy przekonani, że nowoczesne technologie mogą nie tylko podnosić jakość życia na co dzień, ale mogą wręcz to życie ratować. Powodem do szczególnej dumy jest dla nas ścisła współpraca z organizacjami ratowniczymi działającymi w polskich górach i nad wodą. Od kilkunastu lat wspieramy ratowników w ich działaniach, finansujemy szkolenia i przekazujemy środki na zakup sprzętu.

Przede wszystkim jednak, dzięki naszej technologii, stworzyliśmy system ratowniczy, który w ostatnich latach uratował życie i zdrowie wielu ludzi.

Uruchomienie Zintegrowanego Systemu Ratownictwa wodnego oraz Centra Koordynacji Ratownictwa w górach to działania bez precedensu w historii polskiego biznesu. Dzięki wspólnym z ratownikami działaniom wszyscy Polacy mogą korzystać z błyskawicznych, precyzyjnych i prostych systemów wzywania pomocy w sytuacjach zagrożenia życia i zdrowia nad wodą lub w górach. Rozwiązania wprowadzone przez Polkomtel umożliwiają sprawną komunikację między ratownikami i poszkodowanymi. Nasz system ratownictwa sprawia, że czas dotarcia do osoby zagrożonej skrócił się nawet o 20 minut – doświadczenie pokazuje, że ten czas niejednokrotnie oznacza granicę pomiędzy skuteczną pomocą, a ludzką tragedią.

"Firma mogłaby w raporcie powiedzieć o numerach pomocy w górach i nad wodą."

Uczestnik sesji dialogowej

     

Dwa bezpłatne uruchomione przez sieć Plus numery – 601 100 100 (ratownictwo wodne) i 601 100 300 (ratownictwo górskie) – są łatwe do zapamiętania. Przypominamy o nich na plakatach, banerach i ulotkach widocznych wszędzie tam, gdzie ich znajomość może okazać się na wagę życia. Informacje o numerach są dostępne m.in. w schroniskach górskich, na plażach, w marinach i punktach obsługi turystów.

JAK DZIAŁA ZINTEGROWANY SYSTEM RATOWNICTWA

Osoby dzwoniące na numery ratunkowe (601 100 100 oraz 601 100 300) zostają automatycznie przekierowane do najbliższego centrum dyspozytorskiego. Wystarczy tylko jeden przycisk Dyżurnego, aby jednostka ratownicza ruszyła na ratunek.

System monitoruje całe regiony, pilnując bezpieczeństwa setek tysięcy ludzi. Działa przez całą dobę, cały rok i na terenie całego kraju. Niewątpliwie jest to największy i najnowocześniejszy system w tej części Europy. Numery ratunkowe współpracują ze wszystkimi sieciami komórkowymi i stacjonarnymi w Polsce.

  • W ciągu 14 lat istnienia Zintegrowanego Systemu Ratownictwa odnotowano około 20 tys. interwencji nad wodą.
  • Ponad 70% wszystkich akcji i interwencji górskich i wodnych służb ratowniczych następuje po wywołaniu połączenia z numerami ratunkowymi Plusa.

"O tym, że system ratownictwa i numer ratunkowy są krokami milowymi dla ratownictwa MOPR świadczy sytuacja z 2007 roku, kiedy po białym szkwale kilkadziesiąt łodzi leżało przewróconych, a 80% zgłoszeń o wypadku pochodziło z tego numeru. W ciągu 20 minut na szlaku o długości 171 km wyjęliśmy z wody prawie 100 ludzi, z czego spisaliśmy ponad 80 osób z imienia i nazwiska."

Zbigniew Kurowicki Prezes Mazurskiego Ochotniczego Pogotowia Ratunkowego

Uzupełnieniem opracowanego przez nas systemu jest aplikacja Ratunek, dostępna za darmo na smartfony. Za jej pomocą szybko i sprawnie można zawiadomić ratowników o zdarzeniu. Aplikacja pozwala na połączenie z najbliższą stacją ratownictwa, a w trakcie rozmowy wysyła SMS do ratownika z lokalizacją osoby poszkodowanej z dokładnością do 3m. Od początku istnienia aplikacji Ratunek wykonano ok. 40 tys. połączeń i udzielono pomocy setkom osób. W 2017 r. aplikację pobrało ponad 50 tys. osób.
W górach w 2017 roku przez aplikację Ratunek odnotowano ponad 200 zgłoszeń, z czego 40 zgłoszeń to zgłoszenia o bezpośrednim zagrożeniu życia.

Przykłady udanych akcji z użyciem aplikacji Ratunek:

  • uratowanie ośmiu turystów zagubionych zimą w rejonie Morskiego Oka,
  • odnalezienie wychłodzonych ludzi w Karkonoszach,
  • sprowadzenie turysty zagubionego we mgle na Czerwonych Wierchach,
  • uratowanie grotołaza w Jurze Krakowsko-Częstochowskiej,
  • uratowanie grupy gimnazjalistów z kamieniołomu na terenie Jury Krakowsko-Częstochowskiej.

Jesteśmy dumni z możliwości współpracy z ratownikami i korzystamy z każdej okazji, aby pomóc im podnosić swoje kwalifikacje. Dlatego regularnie wspieramy branżowe imprezy – w 2016 roku byliśmy partnerem m.in. Mistrzostw Polski w ratownictwie morskim, Mistrzostw łodzi ratowniczych czy wakacyjnych zawodów ratowników morskich i górskich. Transmisje z wydarzeń pokazują nasze kanały telewizyjne.

Jednocześnie wraz z ratownikami prowadzimy szereg akcji edukacyjnych podnoszących poziom wiedzy na temat bezpiecznych zachowań w górach i na wodzie. W 2017 roku zorganizowaliśmy m.in. akcję w czasie ferii zimowych „Bezpieczna Zima z GOPR” i letnią akcję „Słoneczna Stacja”, podczas których poruszaliśmy aspekty bezpieczeństwa i numerów alarmowych. Regularnie prowadzimy akcje informacyjne zarówno on-line w sieciach społecznościowych, jak i poprzez plakaty i banery w nadmorskich i górskich kurortach.

Cieszymy się z uznania, jakie nasze działania związane z bezpieczeństwem znajdują w oczach niezależnych ekspertów. Numer Ratunkowy Plus oraz aplikacja Ratunek zostały laureatami konkursu Wizjonerzy XXI wieku organizowanego przez tygodnik Wprost.

WRÓĆ Wróć do początku strony